Om meg

Bildet mitt
Stavanger, Rogaland, Norway

torsdag 3. februar 2011

Siste dag i Mexico ......for denne gang !

Da har jeg gjort unna det meste av min siste dag i Cancun før avreise til Cuba i morgen. Det blir ikke noen tårevåt avskjed for jeg kommer tilbake til Cancun etter 1 uke på Cuba ! Helt enig , det er ikke spesielt logisk å reise tilbake til Cancun i stedet for å reise direkte hjem fra Cuba. Men reiseplanen var primært Mexico. Cuba kom inn i bildet på et senere tidspunkt. Så alt har en forklaring. Men at jeg ikke får noen Nobel pris for intelligent reiseplanlegging det er jeg fullt klar over. Men så har jeg heller aldri vært noen Nobel pris kandidat !!

Hva gjorde jeg så på min foreløpig siste dag ? Jeg fant ut at jeg måtte inn til et stort område som er fullt av forretninger og hvor det er livlig aktivitet på restauranter og dansesteder på kveldene. Området ligger 5 km fra mitt hotel. Så jeg tenkte det kunne være en god trimtur å gå frem og tilbake til området. Så da trasket jeg i vei med min kjære ryggsekk og drikkeflaske.

Her i Cancun er det en FANTASTISK løype rundt hotelområdet. Den er hele 28 km lang og går/jogger/løper en frem og tilbake blir det da 56 km. Hvilket skal holde for de fleste. Jeg har benyttet løypa hver morgen når jeg har vært ute på min joggetur som i et desperat forsøk på å bli bedre i ryggen , de siste dagene er blitt til gåtur . Ikke så veldig artigt når en har såpass flotte forhold og så ikke får utnytte de opptimalt.

Løypa er merket med en stein for hver 500 meter så det er enkelt å holde styr på hvor langt en har beveget seg.:

På morgen (og kvelden) er det helt tett av folk som enten går eller jogger. Får inntrykk av at halve Cancun er i denne løypa og det er svært hyggeligt. Syklene har sin egen sykkelsti så det er ikke med hjertet i halsen at en tar seg ut i løypa !

Det lille inntrykket jeg har fått av mexicanere er at de er svært aktive og spiser veldig fornuftig mat. Og så er det veldig, veldig langt mellom at jeg ser en mexicaner som røyker !! Mulig de røyker andre steder men jeg ser så og si ingen. Det liker jeg selvsagt veldig godt.

Eneste jeg har savnet her i Cancun er enkel tilgang til frukt og grøntsaker. Derhjemme er det naturligt å ha et fruktfat stående og jeg spiser veldig mye hver dag. Men som sagt her er det en litt større utfordring å finne frem til frukten . Var blitt informert om at området som jeg altså nå er på vei inn til har flere forretninger som selger frukt. Men ettersom jeg skal reise i morgen tidlig så blir det ikke aktuelt å kjøpe frukt.

Etter å ha gått de 5 km i ganske sterk varme kom jeg inn til butikk området . Der var alt fra store merkeforretninger til de små bodene med dit og dat.  Personlig foretrekker jeg å gå på mindre markedsplasser......

Dette blir for amerikansk for meg.....

Forøvrig rømte jeg fort området. Ble omtrent fysisk hentet inn i forretningene av overivrige selgere. Måtte ta på solbriller og kigge rett frem for å komme meg vekk derifra !!

Så da gikk jeg ned på nærmeste strand som var riktig så fantastisk :

På tide med en etterlengtet dukkert etter en ganske så varm gåtur !

Etter en velfortjent dukkert og litt mat og ikke minst drikke bestemte jeg meg for å gå langs vannkanten tilbake til hotellet. Jeg antok at det var vannkant hele veien ....... MEN en skal aldri anta noe som helst . En skal VITE !!

Langs kysten som jeg må gå er det nemlig forholdsvis få store hoteller. Det skyldes ganske enkelt at hotellene ønsker å ligger der det er sandstrand og ikke slik som jeg fikk erfare idag. Det var veldig mye klipper som enten tvang meg ut i vannet til midjen alternativt måtte jeg være fjellgeit og klatre over limestone knausene. De kan være ganske så skarpe.....

For å si det kort så ble turen hjem lang og betydelig mer slitsom enn jeg hadde forestilt meg. Men det var godt å få rørt seg også. Føler jeg ikke får tatt meg ut nå når jeg ikke kan jogge!! Gleder meg til at ryggen forhåpentligvis snart lar meg få litt farten på kroppen . Totalt med morgenturen så har jeg vel gått ca 20 km idag og det er ikke så verst det heller.

Jeg husket også å stoppe opp med jevne mellom. Tokk en dyp innånding, trakk inntrykket til meg og var veldig veldig takknemlig for at jeg fikk anledning til å oppleve dette paradiset .....som jeg synes det er.

Nå er det på tide for meg å få meg en dusj og så er det ut og spise ! Så for denne gangen sier jeg :

Gracias México. Tengo muchas ganas de volver pronto !!