Om meg

Bildet mitt
Stavanger, Rogaland, Norway

lørdag 29. januar 2011

Tur langs stranden !

Var tydeligvis trett etter gårsdagens tur så jeg våknet ikke før jeg mottok en SMS fra barnebarnet Simen med ”hva gjør du?”……finnes ikke noen bedre måte å våkne på en søndags morgen. Og ettersom ryggen klarte gårsdags strabaser så lykkes det meg også i dag å ta en grei lett joggetur. Så bare smil her i gården.

For å ta meg inn igjen etter gårsdags tur hadde jeg egentlig planlagt en rolig dag ved poolen. Forsøkte men merket at lysten til å se og oppleve noe er større enn til å ligge ved et basseng. Selv om det vel ikke ser verst ut her :


For øvrig er hotellet og rommet veldig ok . Usikker på antall stjerner men et par bilder av rommet kan gi et inntrykk :





Jeg bestemte meg da for å ta en tur langs ”stranden” som ligger her ved hotellet. Strand i anførselstegn for det går ikke an å bade der . I alle fall ikke på dager med bølger hvilket jeg tror det som regel er. Og der hvor vi har sand er det Limestone bund med litt vegitasjoner. Stranden er veldig fascinerende samtidig som den er litt skremmende. Jeg undre meg på hvordan det er å være på et av hotellene når orkanene hamrer på som verst ? For er det noe som er sikkert her på Cuba så er det at det er orkansesong fra september til og med november og da blir Cuba hardt rammet . Hvert år.

For de som ikke har rukket å få høstet markene ferdig før orkanene setter i gang er det ofte lite håp om at de vil kunne forvente å få det i hus senere. Det meste blir mer eller mindre knust ! Så enkelt er det. Må være tungt å se på at alt en har blir ødelagt år etter år og ikke minst motivere seg til å starte forfra året etter vel vitende om at mye vil bli ødelagt igjen. Men så tror jeg at Cubanere er lagt av noe helt spesielt stoff som gjør at de overlever tydeligvis uansett hvilke prøvelser de blir utsatt for. De har en stå på vilje og en galgenhumor som tydeligvis gjør at de holder seg oppe!


Ikke akkurat myk sand. Limestone og krat !

Hotellene Panorama og Neptun


Her er så også en løsning når det ikke er mulig å bade. Legge seg på moloen og vente på at vannet skal oversvømme en.

Og DER kom bølgen !


Disse 2 herlige damer se også ut til å nyte livet . Klapper lykkelig i hendene når det kommer en bølge som er høy nok til å overskylle de. Fantastisk flott syn !

Husker vi å utrykke en slik glede over noe som er såpass naturlig som en bølge ?




På veien tilbake til hotellet tenkte jeg at jeg skulle stikke innom supermarkedet. Men akkurat som inne i Havana fikk jeg ikke lov å ha med verken ryggsekk eller veske. Måtte levere alt unntatt pengepungen i et rom utenfor. Hyllene var egentlig ganske godt fylt opp. Det er ikke så mange merker å velge i slik vi er vant med men det gjør vel ikke noe ? Men kjøttdiskene var nokså tomme men det kan skyldes at det er søndag for alt jeg vet ! Fikk handlet det jeg ville og så skulle jeg innom Aquariet ! Men også DER måtte jeg levere fra meg min ryggsekk. Det ville jeg ikke. Jeg får stadig høre at det ikke finnes kriminalitet på Cuba og at det er trygt. Det kan så være men kan noen da fortelle meg hvorfor hvert eneste bidige skur har gitter foran vinduer og døre og hvorfor huse av en hvis standard ha 24 timers vakthold?





Mulig jeg er overnervøs men jeg tar ikke sjansen på å miste Iphone, fotoapparat, pengepung med mer for å se noen fisk. Så da ble løsningen å ta noen bilder gjennom gjerdet







Og så er jeg nå da selvsagt tilbake på hotellet. Da gjenstår det bare å legge inn noen bilbilder som jeg tokk i dag.




Cubansk bobil !



Helt avslutningsvis vil jeg bare nevne at jeg ville spandere en pizza på meg selv i hotellets pizza restaurant. Opplever ikke meg selv som værende kresen men denne pizzaen var rett og slett uspiselig. Så det var egentlig bare å betale og gå opp og spise sjokolade kjeks med nøtter. Greit det men jeg begynner å bli nokså lei kjeks for å utrykke meg mildt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er veldig glad i kommentarer men helst med navn.
Under "Kommenter som " går du til navn/nettadresse.
Legg inn navn ELLER nettadresse (siste ikke nødvendig). Tusen takk ;) Grethe