Om meg

Bildet mitt
Stavanger, Rogaland, Norway

tirsdag 8. februar 2011

Isla Mujeres ......paradis på jord !

Starter med konklusjon.....en vanvittig flott dag på Isla Mujeres !

Våknet til strålende sol i morges og bestemte jeg kjapt for å ta en tur til Isla Mujeres (Kvinneøya ). Så etter en joggetur og frokost bar det ned til båtavgang. Enkleste måten å komme til Isla Mujeres fra Cancun er nemlig med båt (catamaran). Avstanden fra Cancun er 13 km og turen tar ca. 40 minutter.

                                                          Klar for avreise med catamaran


                                      Litt mer liv ute på havet.....hårreisende !!

Isla Mujeres ble oppdaget i 1517. Øya er 8 km lang og 150-800m så for de litt spreke er det fullt mulig å jogge eller gå rundt øya. Det er også sykkelutleie men det mest vanlige å leie er mopeder og golfbiler !!


                                         Golfbiler er tydeligvis et svært populært fremkomstmiddel.

Båten legger til i Isla Mujeres Town på nordsiden av øya. Byen bugner av restauranter, småforretninger, boder mm og på/langs stranden ligger smårestaurantene tett i tett. Jeg valgte en dagstur denne gangen men ettersom siste ferje til Cancun går kl 17:30 ville jeg nok ha tatt en overnatting på øya for å få med litt mer av restaurant- og strandlivet langs havnen. Utrolig koselig så kanskje jeg tar en tur tilbake .....

Jeg gikk litt mer utenfor turistløypa og kom bl.a. til et område som viser litt hvordan de fastboende bor. Tokk litt bilder av diverse huse......ikke alt trenger en interiørakitekt !

                                                  Ligner vel litt på en krigssone......


                                                     Joda her bor det folk. Det hang bl.a. klær til tørk..


                                            Litt mer ryddigt inne i byen. Masser av mopeder overalt !


 Her er så et riktig herlig hus med golfbilen utenfor. Jeg registrerte at husene har svært få vinduer . I tillegg er vinduene svært små. Grunnen til dette er rett innlysende. For selv om øya er et paradis på jord på en flott solskinsdag som denne så er den antageligvis det motsatte når orkansesongen er igang. Ligger helt ubeskyttet til og får garantert sin del av orkaner...

På min ferd videre kom jeg over kommunehuset :


og bombe...................kirken ;)


Der var Jesus tilbake på korset :(




Måtte selvsagt også inn i byen og se på forretningene. Det var mer enn nok for de som er glad i å handle....


men for jeg som ikke kan fordra å handle så brukte jeg tiden på andre gjøremål . Isle Mujeres betyr kvinneøya . Forklaringene på dette er flere og jeg vet ikke hvilken som er korrekt. Men jeg fant ihvertfall denne statue av en havfrue. (Havfruen øverst ;))




Langs sjøen er det bygg opp mure som forhåpentligvis tar av for de verste bølgene når orkanene tar fatt. Ikke så veldig mange vinduer mot havet.....


Og så kom jeg til en nydelig strand på nordsiden av øya. Der ble det tid til både litt soling og bading...



Årets første sjøbad ....28. januar 2011. Kanskje ikke så mye å skryte av når det er i det Karibiske hav.....




Og så var det dessverre tid for å ta båten tilbake til Cancun. En herlig dag går mot slutten.


3 kommentarer:

  1. Hei Grethe
    Ser ut som du har lagt ut på en alle tiders tur med mange opplevelser og inntrykk.
    Godt og varmt ser det jo ut som det er og.Herligt.
    Vi savner litt varme her nå,er lei av vinteren nå.
    Kjenner jeg deg rett så har du vel ikke problemer med å bli kjent med mange nye mennesker.
    Du får ha en fortsatt fin tur og kos deg.
    Skal hilse så mye fra Lillian

    Hilsen Marcus

    SvarSlett
  2. Grethe i Mahmutlar2. februar 2011 kl. 18:08

    Heia Grethe
    For noen flotte bilder og du er jo utrolig flink til å fortelle..ble helt fasinert..Jammen har du en flott reise og se tilbake på og ikke minst alle de flotte bildene Ha en forsatt fin ferie..klemmer fra Grethe

    SvarSlett
  3. Hei.
    Så kos å titte gjennom bloggen din, jeg har vært flere ganger i Mexico. har også foreløpig bittelitt om Mexico på min reiseblogg...det kommer mer der også.
    Ellers var jeg innom reisene dine 2009/10.Herlige bilder. Jeg har tidligere bodd i asia og elsker den verdensdelen, det samme med Australia. Jeg blogget forresten fra Thailand i påsken og i sommer blir det Dominikanske Republikk, har vært der en hel måned for en del år siden, så jeg gleder meg til blogge derfra.
    Hvor er dine neste reiseplaner?
    Gleder meg til følge bloggen din :-)
    Hilsen fra Mette

    SvarSlett

Jeg er veldig glad i kommentarer men helst med navn.
Under "Kommenter som " går du til navn/nettadresse.
Legg inn navn ELLER nettadresse (siste ikke nødvendig). Tusen takk ;) Grethe