Om meg

Bildet mitt
Stavanger, Rogaland, Norway

søndag 30. januar 2011

Iblandt litt tungvingt.....

Våknet igjen til en herlig varm og solrik dag . Etter frokost brukte jeg en del tid på å få tak i en fax som en fra Norge forgjeves har forsøkt å sende til hotellet de siste 3 dagene. Mailer til hotellet fikk min venn i Norge også retur. Ikke så mye som virker her …..eller kanskje det er nettopp det det gjør ?? Har brukt noen timer på saken de siste dagene og forsøkt alle mulige vinklinger. Tokk en siste løsning i dag og endelig sist på ettermiddagen fikk jeg bekreftet at min retur mail var kommet tilbake til Norge. Puhhh. Da kan jeg endelig huke ut den oppgaven. Hadde blitt sprø om jeg skulle leve med dette hver dag. Garantert !

Så da var det endelig tid for litt sightseeing . Brukte samme dobbeltdekker som i går men denne gangen en annen tur. (finnes 2 turer : Line 1 and Line 3 !). Dagens rute var annerledes enn gårsdagens og jeg fikk anledning til å se nye attraksjoner.

Jeg fikk også tatt en lang rekke bilder. Det blir veldig mye bygninger.


Bildet viser det jeg etter hvert opplever som et vanlig standard hus i sentrum av Havana. Cubaner eier leiligheten selv men de kan ikke selge den med finansiell gevinst. De kan kun bytte til en annen leilighet av samme størrelse. Når en så også vet at det ofte bor 3 til tider 4 generasjoner i en 2 roms leilighet så kan en selv forestille seg hvorfor Cuba har en av verdens høyeste skilsmisserater. Oppsiden med å være så mange i hver boenhet er at en alltid har barnevakt, noen som kan passe deg når du blir syk , noen som kan handle osv osv. Men trangt er det…

Forsøker å ta noen bilder av mennesker også. De forlanger mye for å bli tatt bilde av men det er kanskje ikke så unnelig når en vanlig god månedslønn er USD 25 (NOK 150). Eneste måten å overleve på er å tjene penge på siden. Cubaner er oppfinnsomme når det gjelder løsninger på å tjene penge. Jeg får stadig henvendelse om taxi (sykkel, bil, hest osv osv) , Eller direkte tigging, Mange er svært hjelpsomme men de forventer å få tips som takk for hjelpen. En mulighet er å la seg eller en gjenstand en eier fotografere. Det blir det penge av. Her er noen eksempler på hvem som tømte lommeboka i dag:
















Og så var det stakkars Jose Marti (El Maestro) som fikk kappet en del av hodet



Fidel må vi heller ikke glemme


Jeg hadde ikke så mange timer til rådighet ettersom jeg måtte tilbake til hotellet og få ordnet med faxen ! Men en herlig tur ble det

Etter en god times ”jobbing” lykkes det endelig å få sendt retur fax til Norge. Da kunne jeg endelig slappe av. Fikk bestilt en dagstur til Valle de Vinales. Vinales ligger i et svært frodig område vest for Havana. Området har mange tobakkplantasjer og et besøk på en sigarfabrikk er en del av turen. Gjett om jeg gleder meg ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er veldig glad i kommentarer men helst med navn.
Under "Kommenter som " går du til navn/nettadresse.
Legg inn navn ELLER nettadresse (siste ikke nødvendig). Tusen takk ;) Grethe