Om meg

Bildet mitt
Stavanger, Rogaland, Norway

mandag 31. januar 2011

En vanlig mandag på Cuba !!

Før jeg reiste til Cuba var et av mine mål å reise til Trinidad og se den delen av øya. Men ettersom turen er en 2-dags tur med opptil 10 timer i en kinesisk buss på cubansk humpevei besluttet jeg meg for å droppe turen mest av hensyn til ryggen. Får ha den opplevelse til gode til neste korsvei.

I stedet blir det flere opplevelser i Havana. Jeg tviler vel egentlig på at jeg går tom for nye attraksjoner før jeg reiser. Her er det opplevelser på hvert gatehjørne. Og den beste måten å komme meg rundt på er fremdeles med min dobbeltdekker turistbuss. Helt topp ettersom den har stoppested rett utenfor hotellet.

Så også i dag en særdeles varm mandag her i Havana reiste jeg downtown Havana. Jeg hadde fått info om at det fantes en sigarfabrikk i Havana og i håp om at jeg skulle få lov å ta bilder der gikk jeg optimistisk dit. Men nei da fikk bare lurt meg til et bilde før vi måtte levere absolutt alt Rundvisningen var i tråd med den jeg fikk i Vinales bortsett fra at fabrikken i Havana er større. Greit å se har sett nok sigarfabrikker nå.

Et aldri så lite glimt inn i fabrikken som viser hvordan arbeiderne sitter og ruller sigarer .



På de andre turer jeg har hatt til Havana har jeg valgt å gå i gater og områder som egentlig ikke er beregnet på turister. Selvsagt fordi jeg opplever det som mer interessant ! I dag valgte jeg derimot å gå mer i turistløypa i Habana Vieja. og det var en diger forskjell. Turistattraksjonene ligger tett i tett







Jeg benyttet anledningen til å besøke en rekke gallerier . Jeg er fasinert av de sterke farger på maleriene og skulle mer enn gjerne har kjøpt en god del av utvalget. Men så var det å få de hjem da. Så det droppet jeg. Synes det var spesielt å se Arne Werner stole på den ene utstillingen. Bruker samme stole på kjøkkenet derhjemme.








I gatene i dette områder ligger det utrolig mange svært koselige cafeer og spisesteder. Litt eksempler :





Ikke eneste turist i Havana .


For den som måtte være litteratur interessert så er det mulig å gjøre et godt kjøp her :




Jeg var også innom et marked på veien. Jeg er vant med markedene i Tyrkia og påtrengene selgere. Ble derfor overrasket da ingen tokk kontakt med meg. Her var også alle varene priset slik at det var enkelt å ta stilling til om en ville kjøpe noe. Mange fine sølvsmykker synes jeg og det til en svært hyggelig pris.






Ellers var det egentlig bare å gå rundt og suge til seg inntrykkene i gatene. Det skjer noe hele tiden. Området har også en mengde museum men jeg valgte å ta meg en tur til Museum Chokolate som av alle ting ligger på Calle Amaegur som betyr noe sånn som ”den bitre gaten”. Jeg bestilte en kop sjokolade og så var det egentlig bare å vente og vente og vente før den endelig kom. Men tro meg den var verdt å vente på. For et kick !!


Etter litt mer traving rundt fant jeg ut at jeg ville hjem til hotellet. Varmen var rimelig uuholdelig så det var deilig å komme hjem til et airconditioned hotellrom.

OBS!! Før jeg lukker for i dag så dagens bilbilde av en maxi taxi:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er veldig glad i kommentarer men helst med navn.
Under "Kommenter som " går du til navn/nettadresse.
Legg inn navn ELLER nettadresse (siste ikke nødvendig). Tusen takk ;) Grethe