Om meg

Bildet mitt
Stavanger, Rogaland, Norway

tirsdag 1. februar 2011

Dobbeltdekker turistbussen til byen


Dagen startet som alltid ganske tidlig med en gå/joggetur. Ikke noen kø her nei hadde hele ”løypa” samt veien for meg selv. Traff en annen jogger som sannsynligvis var turist. Han smilte blidt og hilste så overstrømmende. Tydeligvis glad for å se andre som liker å ta en morgentur !

Hotellets frokost var det ingenting å klage på hvis en overser alle maurene som kravler rundt på bordet og helst på maten også!! Men jeg fikk da noe frukt her uten at jeg fikk nakkesleng av beundring. Mat og matkultur på Cuba er nok ikke som hjemme. Det er ikke Cuba en reiser til hvis en er veldig opptatt av den mat. Det virker som om befolkningen reserverer all energi til å produserer rom, rulle sigarer og lage innovative musikk. Når dette er gjort finnes det ikke energi til matlaging og det blir dermed servert ris og bønner. Så jeg har ikke de helt store forhåpninger om å få en stor matkick her. Og skulle jeg mot formodning få en date her borte da er jeg sikker på at invitasjonen vil bestå av en bar stol med Havanna Club på flaska. En cubaner vil aldri skjønne det sjarmerende i å sitte og kose med mat ved et bord. Mat er en nødvendighet som bare må overstås slik at en kan starte på kosen. Skal en kose seg går det i rom og ikke med munnen full av mat! Så enkelt er det.

Et helt annet faktum er at tilgangen til krydder på Cuba er svært begrenset. I forhold til den mengden vi i Norge bruker i maten så får en her bare anledning til å skaffe seg bitte små porsjoner. Så maten er nokså smakløs for oss som er vant med krydder !

Etter frokost fikk jeg ordnet med veksling til Pesos CUC på hotellet. I min verden trodde jeg kanskje at jeg kunne ta ut penge fra en minibank et eller annet sted. Men det er nok utrolig langt mellom minibankene her om de finnes i det hele tatt. På dagens tur gjennom Havanna så jeg køer ved banken som måtte være på mellom 30-40 mennesker. Da var jeg takknemlig for at jeg hadde ordnet dette på hotellet.


Som i mange andre storbyer så finnes det også her i Havanna en dobbeltdekker turistbuss som tar det rundt til alle attraksjoner . En kan så stå av og på som en ønsker. Synes det er helt toppers og spesielt denne som har stoppested rett utenfor hotellet.




I en by som Havanna med sine 2,2 millioner innbyggere samt ikke minst historien så er det egentlig uendelig mye som er verd et besøk. Dessverre fantes det ikke noen oversikt i bussen om hvor den skulle og hvilke stoppesteder den hadde. Og med en elendig engelsk så var det i tillegg vanskelig å forstå guiden. Så jeg valgte å bli med hele veien inn til sentrum av Havanna . Langs ruten var vi også nedom havnen og kjørte langs den 7 km lange og berømte Malecon



Når en kjører gatelangs så er det ikke til å legge skjul på at husene og arkitektur fasinerer samtidig som det er vanskelig å forstå hvorfor det meste fremstår som usedvanlig dårlig vedlikeholdt. Legger ved noen bilder som eksempler:
















De offentlige bygninger derimot fremstår som velholdte. Det er gjør det så merkelig at det hele ligger midt mellom hverandre….












Og så er det stappfullt av taxier ialle former. Illustrerer noen her


















Jeg ble etter hvert ganske så tørst og fant langt om lenge et supermarket hvor jeg trodde jeg kunne få kjøpt vann. Men nei ikke denne gangen. Jeg hadde ryggsekk og da kunne jeg ikke komme inn.



Og så en siste illustrasjon på hvordan mange av forretningene i sentrum ser ut!




Etter å ha vært i sentrum et par timer bestemte jeg meg for å reise tilbake til hotellet. Kjenner at alle inntrykkene må få sette seg litt av gangen. Så en svømmetur i hotellets pool skal gjøre godt.

Og så var det mat i kveld da. Hotellet reklamerer med at de har et ta selv bord som du betaler CUC 13 for. Da kan du forsyne deg med alt du måtte ønske. Tror det må bli kveldens matløsning !

Kan også nevne at hotellet hadde et synkronsvømming show med 8 personer ved solnedgang. Ble veldig imponert !




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg er veldig glad i kommentarer men helst med navn.
Under "Kommenter som " går du til navn/nettadresse.
Legg inn navn ELLER nettadresse (siste ikke nødvendig). Tusen takk ;) Grethe